Segons Sans et al, 2010: la Dislèxia és un trastorn que condiciona que un infant amb una intel·ligència, motivació i escolarització normals no pugui aprendre a llegir d’una manera fluida. L’infant dislèctic, durant els primers cursos de primària, llegeix d’una manera costosa, lenta, amb pauses, rectificacions, sovint canviant lletres o invertint síl·labes i fins i tot inventant paraules.
L’Associació Internacional de la Dislèxia destaca que té una afectació al llarg de la vida dels individus, però aquest impacte varia segons l’estadi. També ens explica que en els casos més severs es pot necessitar d’acomodacions curriculars i/o de suport especial.
La Dislèxia és un dels principals factors de fracàs escolars i té una prevalença entre un 7-15% . Alguns experts apunten que podria ser una alteració neurobiològica de base genètica. Del 35 al 40 % de familiars de primer grau també la pateixen, per tant sembla evident que hi ha un factor genètic important.
La consciència fonològica és la capacitat de reflexionar sobre els segments del llenguatge oral (fonemes, síl·labes, …), i s’ha trobat que té una alta relació amb la dislèxia. És molt important treballar-la per aconseguir una millora en aquests alumnes.
La majoria d’estudis conclouen que és vital detectar i intervenir als alumnes dislèctics en l’etapa més primerenca de l’aprenentatge en la lectoescriptura i que s’ha de dissenyar la intervenció atenent a les característiques individuals de cada alumne.
Ens falta un llarg camí per entendre completament la Dislèxia, però poc a poc es van fent nous descobriments que ens van ajudant a comprendre-la i per tant a dissenyar unes millors intervencions.
Articles molt recomanables:
- http://www.uninet.edu/union99/congress/confs/npd/01Artigas.html Aborda 15 questions bàsiques de la Dislèxia, desmentint mites i aclarint conceptes.
- http://www.faroshsjd.net/adjuntos/1774.2-Faros4_Catala.pdf És un del quaderns Faros. Fa referència a l’aprenentatge en general però té un apartat on ens expliquen la Dislèxia d’una forma molt entenedora.
- http://www.slideshare.net/carinak82/curs-dificultats-especfiques-de-la-lectoescriptura-mdul-1 És el Primer dels quatre moduls que t’expliquen al curs de Dificultats en Lectoescriptura de Primsa.
- http://www.sumdis.com/#!documentos/c1bba Web amb documentació variada. Inclou els protocols de detecció PRODISCAT.
- Les diferents webs d’associacions internacionals, d’Espanya i la de Catalunya també tenen reculls d’articles força interessants.
Aplicacions, llibres, webs per treballar la lectoescriptura:
- http://www.fordyslexia.com/ aplicació per a mòbil per nens dislèctics (de pagament).
- http://coleccionkalafate.wordpress.com/ Catàleg dels llibres Lectura Fàcil, adaptacions de clàssics amb frases curtes i interlineats més amplis…
- http://www.jverdaguer.org/jsmedia/cdweb/concursple/activitatcatala.htm Recull d’activitats per millorar l’agilitat lectora en català.
- Podem utilitzar audiobooks i que l’alumne vagi seguint el text a la vegada que escolta el text. En aquesta web també podem trobar un recull de contes amb el text i l’audio: http://www.edu365.cat/primaria/contes/contesweb/index.htm
- Estudi i activitats per fer amb els alumnes dislèctics de l’Enriqueta Garriga http://www.xtec.cat/sgfp/llicencies/200203/resums/egarriga.html
- Exercicis per treballar la consciència fonològica http://blocs.xtec.cat/spuey/consciencia-fonologica/